Garden Route

3 februari 2013 - Wilderness, Zuid-Afrika

Een nieuw bericht!

De laatste update was uit Stormsriver, waar we vervolgens nog wat langer zijn gebleven. We hebben een wandeling gemaakt door het Tsitsikamma National Park samen met 2 Israëlische matties. We beginnen nu een beetje te vrezen, na het zien van 25  Israëli's, dat ze Zuid-Afrika willen overnemen. De wandeling was heel mooi. Over een suspension bridge van 70 meter over de Stormsriver, door naar het uitkijk punt, dit was ruim 20 minuten lang trappen lopen en berg beklimmen. Vreselijk, maar het uitzicht was het meer dan waard!

Na Stormsriver zijn we naar Natures Valley gegaan. De eerste dag hier hebben we Monkeyland en Birds of Eden bezocht. Birds of Eden is 's werelds grootste volière, een feest van gekleurde vogels. In Monkeyland is Daan eindelijk over zijn angst voor apen heen gekomen. Hij moest wel, Monkeyland is namelijk een groot stuk afgezet bos vol met apen.
Na het Monkeyland en Birds of Eden waren we nog sportief ingesteld. Met de spierpijn van gister in de benen, dit keer een wandeling naar de waterval in de achtertuin van het hostel. Deze was weer compleet anders dan de vorige watervallen maar opnieuw erg mooi!

De volgende dag zijn we ALWEER gaan hiken, dit keer hardcore. Gedropt boven aan de berg, een half uur over de berg, half  uur trappen naar beneden, een uur door de jungle, uitkomend op het strand. Na een half uur over het strand tijd voor een lekkere lunch en even bijkomen! Met vernieuwde energie een uur over rotsen klimmen om vervolgens op zo ongeveer het mooiste strand van de wereld te eindigen, we vroegen ons af of hier toch niet The Beach is opgenomen? Het plan om te zwemmen viel helaas in het water op het moment dat we een dode shyshark zagen liggen. Om de finish te bereiken moesten we een uur bergop. Na een dag van 7,5 uur waren we trots dat we nog konden staan.

Na al dit hike en loop geweld waren we uitgeput en besloten we naar Plettenberg Bay te gaan, een toeristische plaats die in de zomer wordt overstroomd met jongeren die op feestvakantie gaan. Hier vonden wij het echter heel leuk! Een groot winkelcentrum, strand dichtbij, en op een half uurtje rijden zelfs het Plettenberg Game Reserve. Hier zijn we heen gegaan voor een game drive, en ebben we weer veel mooie dieren gespot. Groepen zebra's, neushoorns, baby giraffes, leeuwen, wilde honden, golden wildebeesten en buffels! Heel anders dan Kruger, veel kleiner en meer open maar het was weer super tof om al die beesten te zien. Omdat het hostel geen eten aanbood en we een klein beetje zuinig aan proberen te doen, hadden we besloten zelf te koken. Mexicaans deze keer! Toen we bijna klaar waren kwamen we tot de conclusie dat we de rijst waren vergeten. Terwijl we deze op hadden gezet gingen we even naar buiten voor een biertje. Eenmaal beneden miste er een wrap en wat kip. Beetje jammer, dus aan de nachtbewaker gevraagd of hij soms trek had. Toen we aan het eten waren kwam de beste man vertellen dat we door moesten eten, hij had de camera's gecheckt en had ons wat te vertellen. Het feit dat hij de camera's had gecheckt was al hilarisch op zich. Toen hij ons kon vertellen dat de nieuwe manager de wrap en kip had gestolen kwamen we helemaal niet meer bij. Hoe triest, een man van 60 die met het eten van zijn gasten aan de haal gaat.

De volgende dag hadden we het plan om te gaan duiken. Helaas, toen we wakker werden kwam het met bakken uit de hemel, en een telefoontje naar de duikschool vertelde ons dat het zicht welgeteld 1 meter was. We besloten het af te blazen en nog maar een dag door het stadje te gaan zwerven. Toen de zon om een uur of 12 doorbrak zijn we teruggegaan om opnieuw de duikschool te bellen. Het zicht was nu 5/6 meter! Goed nieuws, we mochten om 2 uur komen. Een groot avontuur, want in Mozambique waren we gewend aan zicht van 20/25 meter en warm water. Zicht van 5/6 meter en een temperatuur van 19 graden is toch echt een wereld van verschil. Daarnaast gingen we niet van een boot af, maar direct vanaf het strand het water in. Klinkt allemaal heel leuk, maar om nou van een hotel met 6 kilo gewichten en de rest van je pak naar het strand te wandelen is letterlijk hel. Lisa kon zichzelf amper overeind houden. Het duiken zelf was weer heel tof. Veel onderstroom en minder gekleurde maar wel heel veel vissen. Zo hebben we een black singray gezien en een Leopard shyshark! Vooral het laatste was bizar, een kleine haai van een meter, recht onder ons.
Na de duik, weer zoals elke avond een kampvuur gemaakt bij het hostel. En lekker wat gedronken, ook zoals elke avond.

De volgende dag vertrokken naar Wilderness, dat is waar we nu zijn. Het hostel Fairy Knowe is opnieuw erg mooi. De eerste dag zijn we naar de lokale markt geweest. Hier komt het hele dorp voor uitlopen. Van alles te koop en gegeten bij een Italiaan, die werkelijk fantastisch was! Gister hebben we eerst vanuit Zuid Afrika een kaartje voor Lowlands weten te bemachtigen! Het was weer een spannende, lange ochtend maar we hebben het voor elkaar. Daarna besloten om na een paar dagen van niet hiken, en voor Lisa nog fikse spierpijn van het lopen met gewichten, toch maar weer op pad te gaan. Opnieuw met als einddoel een waterval. Weer een hele mooie! 's Avonds nog een keer naar dezelfde Italiaan geweest, deze kans konden we niet laten schieten.

Vandaag vertrekken we naar Stellenbosch, om vervolgens aan te komen bij de laatste Baz Bus stop: Kaapstad! Daar blijven we wat langer, tot we terug moeten richting Johannesburg voor de vlucht naar huis.

Kiss kiss

Daan en Lisa

1. Oma en Opa:
    3 februari 2013
    Indrukwekkende prestaties. Heerlijk als je jong bent hoewel oud ook niet zo slecht is. Opa
  2. De Wintersporters!:
    4 februari 2013
    Heel mooi verhaal!
    We hebben met z'n allen moeten lachen om het schrijftalent en de mooie gebeurtenissen.
    Hopelijk heeft de manager jullie verblijf gratis gemaakt!
    En wintersport is leuk maar als ik jullie verhalen lees over hiken en de foto's zie, zou ik zo het vliegtuig in willen.

Enjoy!
    Wessel en familie
  3. Almira:
    6 februari 2013
    Hi neef! Leuk om jullie verhalen zo te lezen. Zo te zien vermaken jullie je goed. Heel veel plezier nog in Stellenbosch en Kaapstad.
    x Almira
  4. Romy:
    6 februari 2013
    Zo tof! Geweldig geschreven, leef helemaal mee! Bikkels wel ook jullie, dat hiken klinkt ook echt wel een beetje killing! Enjoyyyyyy xx
  5. Djanessa:
    7 februari 2013
    Liessie en Daanie,

Lees nu pas jullie laatste verhaal.. Mailtje over het hoofd gezien ofzo ? Anyway ondanks dat ik hier ziek ben, word ik opgefleurd door jullie verhaal.. haha als ik het zo aan het lezen ben zie ik het allemaal voor me! Het klink soms wel als een heftige sportvakantie met al die activiteiten.. jullie moeten onderhand wel met een maaaaaaaaajor conditie terugkomen hoor! Fantastisch verhaal en wat een debiel van een manager echt!! Geniet van de laatste 2 weken! Dikke kus!